سئو مارکتینگ یکی از روش‌های مرسوم بازاریابی است که بسیار مرسوم شده است. در نتیجه هر کسب و کار آنلاینی به فکر اجرای سئو روی سایت خود خواهد افتاد. در ادامه به معرفی سئو و المان‌های مختلف آن می‌پردازیم.

سئو چیست؟

برای پاسخ دادن به سوال “سئو چیست؟” ابتدا باید تعریف درستی از موتورهای جست و جو و روش کار آن‌ها داشته باشیم. موتورهای جست و جو نرم‌افزارهایی هستند که در یافتن اطلاعات مورد نیازمان به ما کمک می‌کنند. یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین موتورهای جست و جو گوگل است و این روزها هر یک از ما برای ورود به هر حوزه‌ای و یا خرید هر کالا و خدمتی در ابتدای امر، به اصطلاح درباره‌ی موضوع، گوگل می‌کنیم. سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی موتورهای جست و جو است؛ یکی از مراحل مهم طراحی سایت و تولید محتوا است که طی آن با رعایت قواعد و الگوریتم‌ هایی که موتور جست و جو از ما خواسته، سعی می‌کنیم جایگاه سایت خود را به صفحه و لینک اول گوگل برسانیم به طوری که مخاطب با سرچ کلمه‌ یا عبارتی خاص به سایت ما برسد. حال که فهمیدیم سئو چیست، در ادامه به برخی سوالات مهم شما پاسخ خواهیم داد.

موتور جست و جو چگونه کار می‌کند؟

وظیفه‌ی یک موتور جست و جو این است که با توجه به سرچی که مخاطب انجام داده بهترین و مفیدترین محتوا را به اون نشان دهد. یکی از موفق‌ترین‌ها در این امر گوگل است که در این مقاله بیشتر درباره‌ی آن صحبت می‌کنیم.

موتورهای جست و جو چگونه کار میکنند؟

برای تحلیل محتوای سایت‌های مختلف عموماً گوگل این گام‌ها را طی می‌کند؛
-داده‌ها را در یک دیتابیس ذخیره می‌کنند تا در مواقع نیاز مورد استفاده قرار گیرد.
-با کمک ربات یا به اصطلاح وب کراولر در محیط وب می‌گردند.
-الگوریتم‌های را ارائه کرده و مدام آپدیت می‌کنند که هر چه وبسایتی آن‌ها را دقیق‌تر اجرا کند رتبه بهتری خواهد گرفت.

هدف از انجام سئو سایت چیست؟

همانطور که گفته شد، انسان امروز بدون سرچ در گوگل هیچ اقدامی را از تحقیق علمی گرفته تا خرید لباس، استارت نمی‌زند. پس با این حجم از مخاطبی که گوگل دارد اگر بتوانیم در کلمات کلیدی مختلف در حوزه‌ی کاری خود به رتبه‌های بالا برسیم مشتریان زیادی از طریق گوگل جذب ما خواهند شد. پس هدف از اجرای سئو بر سایت، انجام سئو مارکتینگ است.

اهمیت سئو سایت در چیست؟

همانگونه که در بخش قبلی اشاره کردیم، مشتریان زیادی در گوگل به دنبال محصول یا خدمت ما می‌گردند پس باید با سئو سازی سایت و محتوای خود، آن‌ها را در معرض دید این مشتریان قرار دهیم؛ اگر اسم محصول یا خدمت خود را سرچ کنید خواهید دید که رقبای زیادی پیش از شما، اقدام به رعایت سئو در سایت کرده‌اند پس اگر شما نیز سئوسازی تخصصی سایت خود را آغاز نکنید بخش مهمی از بازار را به آن‌ها واگذار کرده‌اید.

سئو، ابزاری در دست موتورهای جست و جو

ربات‌های گوگل هرگز درکی از مفهوم محتوای ما ندارند به همین خاطر الگوریتم‌های سئو که گوگل ارائه داده است هم برای ربات‌ها قابل تشخیص است و هم برای مخاطب. پس گوگل از سئو استفاده می‌کند تا به ربات‌هایش برای کراول و بررسی سایت شما کمک کند و برای رتبه بندی سایت‌ها بهتر تصمیم بگیرد.

مراحل سئو سایت کدامند؟

اگر بخواهیم یک چک لیست کامل سئو ارائه دهیم باید گام‌های زیر را برداریم؛

چک لیست سئو
  • تحقیق کلمه کلیدی و انتخاب چند کلمه کلیدی هدف
  • شروع فرآیند تولید محتوا
  • بهینه کردن متاتگ و متاعنوان
  • بررسی محتوای رقبا و تلاش برای تولید محتوای تکمیل‌تر و مفیدتر
  • لینک سازی‌ های مفید(هم داخلی و هم خارجی)
  • انتخاب URL یا پیوند یکتای مناسب
  • استفاده از تصاویر جذاب در متن
  • قرار دادن Alt و عنوان مناسب برای عکس ها
  • ارتقا سرعت سایت

اصطلاحات رایج سئو

وقتی تازه می‌خواهید سئو سایت خود را شروع کنید احتمالاً با چند اصطلاح پرتکرار رو به رو خواهید شد که در ادامه به بررسی و تعریف آن‌ها می‌پردازیم؛

سئو On-page

سئو on-page یا داخلی، آن مراحلی از سئو است که صاحب سایت می‌تواند به طور مستقیم روی سایت خود اعمال کند که می‌توان گفت ۹۰ درصد موارد چک لیست آورده شده در مقاله، در این دسته قرار می‌گیرد.

سئو off-page

به مجموعه اقداماتی که یک سئوکار انجام می دهد تا به کمک عوامل خارجی به بهبود رتبه سایت کمک کند سئو off-page یا خارجی می‌گویند. از مرسوم‌ترین روش‌های سئو خارجی می‌توان به لینک‌سازی‌های خارجی، رپورتاژ آگهی و… اشاره کرد. سئو خارجی به معتبرتر شدن سایت شما کمک می‌کند.
در واقع میتوان این دو دسته را دو زیر مجموعه از سئو سایت دانست که تنها با رعایت همزمان آن‌هاست که سئو نتیجه بخش خواهد بود.

انواع سئو

سئو کلاه سیاه

نوعی از سئو کاری است که بدون رعایت الگوریتم‌های گوگل و با تکرار بی جای کلمات کلیدی و… به دنبال رتبه گرفتن در گوگل باشیم. این روش بسیار سریع جواب خواهد داد امّا نکته اینجاست که گوگل خیلی زود این تخلف ما را شناسایی می‌کند و قطعاً افت رتبه‌ی شدیدی خواهیم داشت که جبران آن بسیار سخت است.

سئو کلاه سفید

در نقطه‌ی مقابل سئو کلاه سیاه قرار دارد و مطمئن‌ترین، باکیفیت‌ترین و تخصصی‌ترین نوع اجرای سئو اسن که شاید اندکی زمان‌بر باشد امّا قطعا به معنای واقعی کلمه شما را به جایگاه مناسب و نتیجه بخش می‌رساند.

سئو کلاه خاکستری

بر خلاف تصور عموم، این نوع سئو چیزی بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه نیست بلکه نوع مستقلی است که مانند کلاه سیاه خیلی قانونی نیست اما اگر توسط یک متخصص انجام شود می‌تواند نتیجه دلخواه را به ارمغان آورد اما اگر غیر از این باشد با افت رتبه و جریمه گوگل مواجه می‌شوید.

سئو سایت خود را به چه کسی بسپاریم؟

با توجه به تعاریفی که از سئو و انواع آن داشتیم، اینکه به یک سئوکار متخصص و صادق مراجعه کنیم تا به بهترین روش، کار را انجام دهد و در انجام سئو از روش‌های غیرقانونی استفاده نکند، مهم‌ترین بخش از مراحل سئوسازی سایت است که در چک لیست به آن اشاره نکردیم.:)

سئوکار متخصص

ما در راهبرد تدبیر تیم متخصصی از سئوکاران را تشکیل دادیم که آماده‌ی ارائه خدمات سئو به بهترین و صادقانه‌ترین شکل هستند. برای آشنایی بیشتر با شرایط قراردادهای سئو با ما در ارتباط باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

چرا سئو مارکتینگ مهم است؟!

-هر ثانیه، ۶۷۰۰۰ کاربر در حال استفاده از گوگل هستند!
-۹۳ درصد از گشت و گذارها در دنیای مجازی با سرچ گوگل شروع می‌شوند!
-۳۹ درصد از ترافیک جهانی سایت‌های فروشگاهی، از سمت موتورهای جست و جو جذب شده‌اند!
با توجه به آمارهای بالا که به تازگی در یک سایت معتبر منتشر شده است، موتورهای جست و جو لوله انتقال خیل عظیمی از مشتریانی هستند که به خدمات و محصولات ما نیاز داشته و در حال سرچ آن‌ها هستند. پس اگر سهم خود را از این تعداد سرچ بگیریم، به راحتی مشتریان خیلی بیشتری را جذب و با خدمات و محصولات خود آشنا خواهیم کرد و این موضوع، ارمغانیست که سئو مارکتینگ به سایت‌ها تقدیم می‌کند.

آیا بدون سئوسازی می‌توانیم سایت موفقی داشته باشیم؟!

در مقالات قبلی اشاره کردیم که هدف از تاسیس سایت فروشگاهی، در کنار راحت‌تر کردن مراحل فروش، جذب مشتریانی است که به مغازه‌ی فیزیکی ما دسترسی ندارند. دستیابی به این مهم، بزرگترین هدف ما از ارائه‌ی خدمات سئو می‌باشد. پس دومین قدم برای تبدیل شدن به یک آنلاین شاپ موفق، بعد از طراحی، سئوسازی سایت می‌باشد.

 

اجرای سئو یا گوگل ادز؟!

قبل از تصمیم‌گیری باید با خدمان گوگل ادز یا همان تبلیغات گوگل آشنا شوید. گوگل ادز خدمتی از شرکت گوگل است که می‌توانید با خرید آن در یک کلمه‌ی کلیدی مشخص به عنوان اولین سایت نمایش داده شوید. نوع محاسبه‌ی هزینه‌ی گوگل ادز بر اساس تعداد کلیک است و دائمی نیست. پس ممکن است این تهدید وجود داشته باشد که رقبایتان با نصب ربات و کلیک‌های مداوم سقف کلیک شما را به پایان برسانند. از طرفی با این روش در کنار لینک سایت شما علامت Ads یا Sponsered نمایان می‌شود که شاید صورت خوشی در برابر مشتریان آگاه نداشته باشد.

تبلیغات گوگل

سئو سایت هزینه یا سرمایه گذاری؟

تا اینجا اهمیت بالای سئو را درک کردیم و دانستیم که باعث افزایش تعداد مخاطبان و مشتریان از طریق گوگل می‌شود که این مخاطبها در خرید از شما هیچ محدودیت زمانی و مکانی‌ای ندارند. این افزایش فروش باعث می‌شود هزینه هایی که برای سئو انجام می دهید با سود خیلی بیشتر برگردد. از طرفی در صورت عدم رعایت سئو ممکن است برخی مشتریان بالفعل خود را به رقبایتان بسپارید پس در صوذت تعلل در سئوسازی سایت حتی امکان ایجاد زیان نیاز وجود دارد. پس سئو یکی از واجب ترین و مطمئن ترین سرمایه گذاری‌هایی است که در دنیای دیجیتال انجام میدهید.

امتیاز به مطلب
اشتراک گذاری :

معصومه حسینیAuthor posts

Avatar for معصومه حسینی

کارشناسی مهندسی صنایع خوندم و از همون سالهای دانشجویی وارد حوزه‌ی دیجیتال مارکتینگ، سئو و طراحی سایت شدم و اطلاعاتم رو در این باره، در اختیار شما قرار خواهم داد. اگر نظر و یا سوالی در رابطه با مقالات دارید در بخش کامنت‌ها در میون بذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *