همانطور که همه میدانیم، یک بیزینس و برند، برای بقا و پیشرفت به وجود مشتریان وابسته است. اگر بتوانیم خودمان را به جای مشتری تصور کنیم، متوجه میشویم اولین موردی که مهم است و باعث جلب نظرمان میشود این است که محصولات و خدمات برند مد نظر را جامع و واضح بدانیم. کار معرفی محصولات و خدمات یک برند، با ارائهی کاتالوگ و بروشور آسانتر میشود. این ابزارهای تبلیغاتی، به کمک بیزینسها میآیند تا با ارائهی اطلاعات لازم، نظر مشتریان را جلب کنند. گرچه بروشور و کاتالوگ اهداف مشترکی دارند اما از لحاظ استراتژی، ساختار و محتوا با هم متفاوت هستند. در بسیاری از مواقع صاحبین بیزینسها در مورد اینکه بروشور، کاتالوگ و یا هر دوی آنها را استفاده کنند، مردد میمانند.
در ادامهی این مقاله، با بررسی تفاوت کاتالوگ و بروشور، به شما کمک میکنیم تا بهترین انتخاب را برای کسب و کار خود داشته باشید.
بروشور چیست؟
بروشور نوعی کتابچهی تبلیغاتیِ چند لتی است. این کتابچه معمولا شامل 4 الی 8 صفحه یا لت میباشد. بروشور، ابزاری برای معرفی یک بیزینس، محصولات و خدمات یک کسب و کار است. در بروشور کالا و محصول یک برند به صورت کامل ولی خلاصه معرفی و ویژگیهای برجسته و جزییات محصول ارائه میشود.
از بروشورها برای موارد دیگری همچون آموزش و یا اطلاع رسانی هم استفاده میشود. این کتابچهی تبلیغاتی معمولا ارزان قیمت است و در سایزهای مختلف و با طراحیهای بسیار متفاوت چاپ میشوند.یکی از رایجترین بروشورها، انواع بروشورهای مسافرتی است.از آنجایی که بروشور بین مخاطبان بیشماری توزیع میشود، معمولا در تیراژ بالا چاپ میشوند. کاغذی که برای چاپ بروشور استفاده میشود نیز گرمهای مختلفی دارد. استفاده از کاغذهایی با گرم پایین علاوه بر ارزان شدن چاپ، مطالعه را برای مخاطب آسانتر میکند.بروشور به مخاطب کمک میکند تا از مزایای محصول یا خدمات شما آگاهی پیدا کرده و بتواند تصمیم بهتری بگیرد.
رنگ آمیزی جذاب و استفاده از تصاویر و متن با کیفیت و فونت مناسب و … در جلب نظر مخاطب تاثیر به سزایی دارد. برای تهیهی بروشور الزامی به رعایت ترتیبی خاص برای معرفی محصول وجود ندارد.
انواع بروشور کدامند؟
بروشورها دارای دو نوع چاپی و دیجیتال هستند.انواع بروشور چاپی به این صورت هستند که بروشورهای Fold بر روی یک ورق چاپ میشوند. اطلاعات در هر دو طرف آن و در نیمه قرار دارند.بروشورهای سه تایی، دارای 6 پنل هستند و به سه قسمت تقسیم میشوند.
انواع بروشور از نظر هدف، به شرح زیر است:
- بروشورهای تبلیغاتی: بروشور تبلیغاتی با ترغیب مخاطب، به صاحب بیزینس کمک میکند تا محصولات و خدمات خود را به فروش برساند.
- بروشورهای اطلاعاتی: در این نوع از بروشورها، اطلاعات مهم و مشخصی از یک محصول، خدمت و یا رویداد که در حال ارائه است، به مخاطب میدهد.
- بروشورهای آموزشی: معمولا شرکتها برای ارائهی آموزش برخی از محصولات و یا خدمات خود از این نوع بروشور استفاده میکنند.
- بروشورهای شناسایی: یکی از بهترین راههای برند سازی، استفاده از بروشور شناسایی است. با استفاده از این بروشورها شما میتوانید شرکت، نام برند و شعارهایی که مطابق آن فعالیت میکنید را به منظور افزایش فروش و بهبود شناخت افراد، ارائه کنید.
نکاتی در مورد محتوای بروشور
برای یک بروشور میئلهی طراحی حرفهای و جذاب بسیار مهم است. چرا که باید بتواند در نگاه اول، نظر مخاطب را به خود جلب کند.
در دنیای پیشرفتهی امروز، الگوها و طرحهای بسیار متنوعی برای طراحی یک بروشور موجود و قابل استفاده است.
کاتالوگ چیست؟
کاتالوگ، یکی دیگر از ابزارهای مهم برای تبلیغات است. این دفترچه، در قالب یک طراحی جذاب، با معرفی محصولات، توضیحات در خصوص آنها، اطلاعات تماس و … به یک شرکت کمک میکند تا به افزایش فروش محصولات و خدمات دست پیدا کند.
کاتالوگها به صورت کاملا دسته بندی شده و مرتب همراه با تصاویر جذاب و مرتبط طراحی میشوند. داشتن تعداد صفحات مختلف و ابعاد استاندار از مشخصههای کاتالوگ است.
نسل جدیدی از کاتالوگ، طراحی کاتالوگ دیجیتال و هوشمند است، که با توجه به گسترش دنیای دیجیتال در عصر امروز، بسیار رایج و کاربردی است.
انواع کاتالوگ کدامند؟
کاتالوگ را نسبت به نحوه ارائه میتوان به دو دستهی چاپی و دیجیتال تقسیم کرد. مزایای و معایب هر یک از این دو نوع، بسته به نوع فعالیت شما، ممکن است متفاوت باشد.
کاتالوگها را بر حسب هدف از طراحی به دو دستهی تبلیغاتی و صنعتی تقسیم میشوند.
- کاتالوگ تبلیغاتی: این نوع کاتالوگها با پرداختن به فروش محصولات و ارائهی خدمات یک بیزینس به صورت تخصصی، به کمک صاحبان کیب و کارها میآیند.
- کاتالوگ صنعتی: کاتالوگهای صنعتی عمدتا شامل اطلاعات فنی ، جداول و توضیحات مرتبط با بیزینس هستند.
نکاتی در مورد محتوای کاتالوگ
محتوای کاتالوگ، باید ساده و روان باشد تا با توضیحات مختصر دربارهی محصولات و نهایتا ارائهی قیمت، به مشتری کمک کند تا محصول یا خدمت مد نظر خود را خریداری کند.
طراحی بصری مانند رنگ بندی، فونت تصاویر و … باید با بهترین کیفیت ارائه شود؛ تا بتواند خلا بین مخاطبین و صاحبان برند را پر کند.
این طراحی جذاب کمک میکند تا مخاطب با مشاهدهی کاتالوگ شما نه تنها جذب آن شود بلکه اطلاعات کافی را در مورد محصول مورد نظرش بدست آورده تا هنگام خرید بهترین انتخاب را انجام دهد.
تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟
پس از مطالعهی بخشهای قبلی و اطلاع از تعاریف هر یک از این ابزارها، احتمالا تا حدودی متوجه تفاوت میانشان شدهاید. در واقع استراتژی تولید، توزیع و محتوای کاتالوگ، باعث متفاوت شدن آن نسبت به بروشور شده است.کاتالوگها شامل تمامی محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت است ولی بروشور به بررسی و معرفی چند مورد خاص میپردازد.
به طور دقیقتر میتوان گفت که وجه تمایز کاتالوگ و بروشور به شکل زیر است.
- محتوا: کاتالوگ شامل اطلاعات کامل و ضروری دربارهی محصولات، تاریخچه، شرکت و … است. در حالی که بروشور با توضیحات دقیق و مختصر در کوتاهترین زمان، اطلاعات مفید را به مخاطب منتقل میکند.
- ترتیب: در کاتالوگها موضوعات و اطلاعات به صورت طبقه بندی شده و معمولا بر اساس حروف الفبا هستند ولی در طراحی بروشور نیازی به رعایت ترتیب خاصی نیست.
- تصاویر: ممکن است در برخی از کاتالوگها از تصاویر استفاده شود، اما برای طراحی بروشورها، عکسهای رنگی و با کیفیت بسیار اهمیت دارد.
- صحافی: بروشورها تک برگ هستند و تا میخورند؛ این در حالی است که کاتالوگها معمولا صحافی شه با انواع روشهای سیم کشی، منگنه و … هستند.
مقایسه ی کاربرد کاتالوگ و بروشور
کاربرد کاتالوگ | کاربرد بروشور |
ارادهی تخصصها و امکانات کلی شرکت | معرف محصولات |
معرفی پروژهها، محصولات و ویژگی هر یک | معرف شرکت و یا مجموعه |
ارائهی راههای ارتباطی و آسان کردن خدمات برای همکاری | دارای محتواهای آموزشی |
معرفی شرکت، تاریخچه و سوابق مختصر مجموعه | قابل استفاده به عنوان کارت دعوت موسسات |
ارائهی اهداف، توانمندیها و چشم اندازهای بلند مدت | قابل استفاده برای راهنمای گردشگری یا منو رستوران |
من زهرا مهمانپرست دارای مدرک لیسانس حسابداری هستم. از کودکی علاقه به نوشتن داشتم. طی سالهایی که مشغول به کار در زمینهی مالی بودم، به کار ترجمه و خلاصه نویسی متون هم میپرداختم.زمانی که متوجه شدم پتانسیلم توی زمینهی نویسندگی بیشتر از مسئلهی مالی هست، با یادگیری اصول و قواعد تولید محتوا یونیک، سئو، مقاله نویسی، کار با انواع قالبهای سایت و … مسیر شغلیم رو تغییر دادم و الان نسبت به قبل خیلی خوشحالتر و موفقتر هستم.
بدون دیدگاه