هدف از طراحی سایت

زمانی که مدیران یک کسب و کار، تصمیم به طراحی یک سایت می‌گیرند، قاعدتا به دنبال یک هدف دست به این اقدام می‌زنند. در ابتدای امر، به نظر می‌رسد که به هدفشان از طراحی سایت واقف هستند؛ این در حالیست که با وجود حجم بسیار زیادی از سایت‌ها در بستر اینترنت، هنوز بسیاری از آن‌ها به هدفشان نرسیده‌اند.هر سایت با توجه به کاربردی که دارد، هدف خاصی را دنبال می‌کند. به طور مثال هدف از طراحی یک سایت فروشگاهی با هدف از طراحی سایت آموزشی متفاوت است.سایت‌هایی که به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده‌اند و یا از رالیِ رقابتی کسب و کارها جا مانده‌اند، ممکن است در زمان طراحی سایت، هدفشان را درست انتخاب نکرده باشند و یا مراحل مهم برای رسیدن به هدفشان را به درستی طی نکرده باشند.

در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل به بررسی هدف از طراحی انواع سایت‌ها بپردازیم.

هدف از طراحی سایت چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم به تعریفِ هدف از طراحی سایت بپردازیم، ابتدا نگاهی اجمالی به تعریف وب سایت خواهیم داشت.وب سایت به مجموعه‌ای از اطلاعات درباره‌ی یک عنوان یا مطلب خاص در مکان یا فضایی در سطح اینترنت گفته می‌شود. وب سایت دارای چندین صفحه و آدرس ( URL ) است؛ که در هر صفحه می‌توان از اطلاعات و محتواهایی اعم از تصویر، متن، فایل صوتی یا ویدئو استفاده کرد.

بنا بر نیاز جوامع امروزی و گسترش دنیای اینترنت، قطعا و حتما همه‌ی افراد حداقل برای یک بار با وب سایت‌ها سر و کار خواهند داشت. بنابراین گستره‌ی افرادی که با خدمات و محصولات شما در اینترنت آشنا می‌شوند، اندک نیست!به طور کلی می‌توان هدف اصلی از طراحی یک سایت را تبدیل بازدید کنندگان آن به مشتری احتمالی و جلب توجه مخاطبان در بستر اینترنت تعریف کرد.برای تحقق این امر باید در ابتدا انواع اصلی کاربران ورودی به سایت را شناسایی کرد. سپس به بررسی نیاز گروه‌های مختلف کاربران پرداخت و در نهایت با انجام اقدامات لازم به رفع نیاز کاربران پرداخت.

حتما بخوانید:  طراحی سایت چیست؟

قبل از شروع پروسه‌ی طراحی سایت، کارفرما و طراح وب هر دو باید به هدف از طراحی این سایت واقف باشند. تنها در همین صورت است که پروژه‌ی طراحی سایت به موفقیت می‌رسد و صرف طراحی خلاقانه‌ی یک سایت، بازدیدکننده را به یک مشتری یا کاربر دائمی تبدیل نمی‌کند.

هدف طراحی سایت

اگر بخواهیم هدف از طراحی سایت را کمی گسترده‌ تر مطرح کنیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فروش مستقیم – کسب درآمد
  • برند سازی – کسب اعتبار بیشتر
  • کاهش هزینه‌ها
  • ارائه‌ی خدمات به مشتریان
  • برقراری ارتباط با مشتریان

چرا هدف داشتن از طراحی سایت مهم است؟

طراحی سایت یک راه برای ایجاد ارتباط موثر بین برند و مخاطب است. اگر طراحی سایت به بهبود روابط با کاربر نینجامد، پروژه با شکست مواجه می‌شود.داشتن هدف از طراحی سایت به جذب مشتری و مخاطب کمک می‌کند. اگر این روند به درستی پیش نرود و خواسته و نیاز کاربر در سایت شما رفع نشود، فورا سایتتان را ترک می‌کند.

امروزه برای هر شغل و پیشه‌ای یک وب سایت راه‌ اندازی می‌کنند. بنابراین اگر هدف کسب و کارتان از طراحی سایت مشخص باشد و در راستای همان هدف طراحی انجام شود و بازاریابی و … انجام شود، تعامل مناسب خودتان را با مخاطب برقرار خواهید کرد.

طراحی سایت

چگونه هدف خود را از طراحی سایت مشخص کنیم؟

ابتدایی‌ترین گام برای تعیین هدف، این است که زمینه‌ی کاری خود را مشخص کرده و لیستی از توقعاتتان از کاربران تهیه کنید.

سپس به طرح سوالات زیادی در ذهن خود بپردازید و بهترین‌ جواب‌های ممکن را به آن‌ها بدهید. در ادامه به تعدادی از این سوالات مهم اشاره می‌کنیم:

  • چه چیزی است که می‌تواند محصول، وب سایت، محتوا و … شما را از رقبا متمایز کند؟
  • تاثیر مطالب و یا محصولات و خدمات شما بر روند زندگی افراد چیست و چه تغییری برای آن‌ها به وجود می‌آورد؟
  • چرا افراد باید به سایت شما جذب شده و در آن بمانند؟
  • ارائه‌ی مطالب و … در سایت شما به دلیل کسب درآمد است یا دلیل دیگری نیز برای این کار دارید؟

اگر بتوانید خودتان را جای بازدیدکننده و مخاطب قرار بدهید و از جانب آن‌ها به سوالات جواب دهید، تشخیص و تعیین هدف برایتان آسان‌تر خواهد شد.

انواع سایت

انواع سایت از لحاظ کاربرد

اگر بخواهیم سایت‌ها را نسبت به کارایی آن‌ها تقسیم بندی کنیم، می‌توانیم به تعداد زیادی از انواع کاربرد آن‌ها اشاره کنیم:

  • سایت فروشگاهی
  • سایت شرکتی
  • سایت شخصی
  • سایت اختصاصی مشاغل، مانند پزشکی، گردشگری، املاک و…
  • سایت مدارس
  • سایت دانلودی

موارد فوق موارد اندکی از انواع سایت بودند، در ادامه قصد داریم هدف از طراحی برخی سایت‌ها را به صورت مجزا بررسی کنیم.

حتما بخوانید:  طراحی سایت حرفه‌ ای
طراحی سایت شرکتی

طراحی سایت شرکتی

زمانی که یک سایت شرکتی را طراحی می‌کنیم، به این معنا است که یک نمایندگی آنلاین از بیزینس خود را تاسیس کرده‌ایم.یک سایت شرکتی معمولا علاوه بر اطلاعات در مورد شرکت، دامنه‌ی فعالیت‌ها، محصولات و خدمات خود، شامل لیستی از خدمات مانند نظرسنجی، خبرنامه، کاتالوگ محصولات و … خود نیز می‌باشد.
اهداف طراحی یک سایت سازمانی یا شرکتی را می‌توانیم به شکل زیر بیان کنیم:

  • فروش محصولات
  • انجام تحقیقات بازاریابی و فروش
  • انتشار اخبار به واسطه‌ی خبرنامه‌ها و … برای مشتریان
  • بررسی بازخورد مشتریان
  • رای‌گیری
  • یافتن کارمندان جدید
  • ایجاد ارتباط کارآمد با مشتریان و شرکا
  • ایجاد تصویر سازمانی
  • یافتن مشتری یا شریک جدید

این مسئله که سایت طراحی شده، با سبک شرکت شما هم‌خوانی داشته باشد، تاثیر مستقیم بر اعتماد به نفس مشتریان، شرکا و مطبوعات دارد. بنابراین باید زمان طراحی سایت شرکتی، بسیار دقت شود که حتما سایت طراحی شده مناسب با اهداف یک سایت شرکتی باشد.

مزایا طراحی سایت شرکتی

مزایای طراحی سایت شرکتی

این مسئله که سایت خود را متناسب با فعالیتتان یعنی سازمانی یا شرکتی طراحی کنید، مزایایی با خود به همراه دارد.

  1. سرعت بخشیدن به امور

طراحی سایت شرکتی نه تنها برای ارباب رجوع، بلکه برای کارکنان آن شرکت یا سازمان نیز مفید است. چرا که برای بسیاری از امور نیازی نیست منتظر شروع ساعت کاری شوند و در هر ساعت از شبانه روز می‌توانند به سایت مراجعه کرده و کار خود را انجام داده و یا پیگیری کنند.

  1. کاهش مراجعه حضوری

با در نظر گرفتن بخش‌های مهم و اطلاعات کافی و به روز در یک سایت سازمانی یا شرکتی، بسیاری از سوالات و مسائل ارباب رجوع، به صورت آنلاین و با مراجعه به سایت برطرف می‌شود.

با برطرف شدن نیازهای مشتریان به صورت آنلاین، میزان مراجعه‌ی حضوری کاهس پیدا می‌کند. این مورد، خود به تنهایی می‌تواند برای برخی از سازمان‌ها و یا شرکت‌ها، یک هدف برای طراحی سایت شرکتی باشد.

  1. افزایش رضایت ارباب رجوع

جلب رضایت مشتریان برای بسیاری از سازمان‌‌ها و شرکت‌ها، جزو اصلی ‌ترین اهداف محسوب می‌شود. با داشتن یک سایت شرکتیِ مناسب، تا حد زیادی این مورد مرتفع می‌شود.

طراحی سایت موفق

چه عواملی در طراحی یک سایت شرکتی موفق موثر هستند؟

برای یک طراحی سایت موفق، عوامل بسیار زیادی دخیل هستند؛ اما 7 مورد از با اهمیت‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  1. طراحی قوی بصری
  2. با کیفیت بودن محتوا
  3. وجود مسیریابی و راهنمای مناسب داخل سایت
  4. استفاده از Call to Action
  5. افزایش اعتبار سایت با پرداختن به جزییات
  6. ریسپانسیو ( واکنش‌گرا ) بودن سایت
  7. سئوی سایت
امکانات سایت شرکتی

امکانات و قابلیت‌های موجود در یک سایت شرکتی

با داشتن یک سایت شرکتی، می‌توانید قابلیت‌های زیادی را فعال کرده و از آن‌ها بهره ببرید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • دارای ادیتور پیشرفته‌ی آنلاین
  • امکان تغییر تمپلیت پیش فرض نرم افزار و ایجاد تغییرات و ویرایش در تم گرافیکی
  • امکان برقراری ارتباط کابران با متصدی سازمانی و ارسال مطالب برای آن‌ها
  • امکان گزارش‌ گیری یا دریافت آمار بازدید هر مطلب
  • امکان معرفی پروژه‌ها، قراردادهای سازمانی و مشتریان
  • امکان معرفی نمودن خدمات شرکت یا سازمان و ارائه‌ی قیمت هر خدمت
  • جست و جوی تخصصی در آرشیو مطالب، عنوان‌ها، اطلاعات، شرح مطالب و خلاصه‌ی آن‌ها
  • امکان پوشش دادن اخبار درون سازمانی
  • امکان تنظیم فرمت‌ها و استایل‌هاینمایش متن مطالب، خلاصه‌ها و عناوین
  • امکان اعمال دسترسی در سطوح مدیریت و سایر پرسنل سازمان یا شرکت
  • امکان پخش تیزرها و یا فیلم‌های مرتبط با سازمان یا شرکت
  • دسترسی و امکان مشاهده‌ی فیش حقوق و … پرسنل در پنل مخصوص کارکنان
  • امکان نمایش نمودار نوسانات قیمت، ارز، نرخ‌ها و … به صورت داینامیک
  • امکان معرفی سطوح مدیریتی
  • امکان نمایش راهنمای دفاتر، تلفن‌های داخلی، اتاق‌ها، طبقات و … در قالب کیوسک اینترنتی
  • امکان ایجاد ارتباط بین پرسنل با یکدیگر، چت آنلاین، تبادل فایل و … از طریق سایت
  • امکان نمایش پیام‌های مناسبتی، سخن روز و … به صورت متحرک و داشتن قابلیت تنظیم‌
  • امکان تعریف کردن متا تگ‌ها
  • امکان تبدیل URL های سایت به فرمتی که مورد پسند موتورهای جستجو باشد
  • امکان مشخص کردن ارتباط مطالب سایت با یک‌دیگر به صورت دستی
  • امکان معرفی پرسنل شرکت یا سازمان بر روی سایت
  • امکان بهینه سازی دسته‌های مطالب و صفحه‌ی هر مطلب برای موتورهای جستجوگر
  • امکان ساخت محتوا به صورت Tab در یک صفحه با Ajax
  • امکان نمایش دادن چارت سازمانی و معرفی هیات مدیره‌ی سازمان یا شرکت
طراحی سایت فروشگاهی

طراحی سایت فروشگاهی

داشتن یک سایت فروشگاهی، این امکان را به افراد می‌دهد تا از راه دور بتوانند محصولات مورد نطرشان را انتخاب و به صورت آنلاین سفارش دهند.در این مدل از طراحی سایت، با استفاده از کاتالوگ‌های محصولات و ارائه‌ی توضیحات در خصوص آن‌ها به مشتریان برای انتخاب و خرید بهتر کمک می‌شود.

در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین عواملی که به موفق شدن یک طراحی سایت فروشگاهی کمک می‌کند را مشاهده می‌کنید:

  • بهینه سازی دقیق سایت
  • استفاده از آخرین تکنیک‌های موفق فروش آنلاین
طراحی سایت آموزشی

طراحی سایت آموزشی

در عصر ارتباطات با گسترش استفاده از اینترنت، موسسات آموزشی به این درک رسیده‌اند که استفاده از فضای آموزش آنلاین و شبکه‌های اجتماعی مزایای بسیاری را برای آن‌ها به همراه دارد.تجربه ثابت کرده است که وب سایت‌های آموزشی خاص هستند و می‌توان ادعای وجود اطمینان و با بودن کیفیت آن‌ها را ثابت کرد.

در یک وب سایت آموزشی می‌توانیم موارد زیر را ارائه دهیم:

  • اطلاعات در خصوص دوره‌ها
  • شرح شرایط برنامه‌ها
  • معرفی اساتید
  • ارائه‌ی برنامه امتحانات
  • سایر موارد

هدف از طراحی سایت آموزشی

  • دسترسی گسترده، با کیفیت و آسان به محصولات آموزشی
  • کمک به ارتقای فرآیند آموزش و پشتیبانی
  • بهبود و رشد روند ایجاد محصولات نوآورانه‌ی آموزشی
طراحی سایت تجاری

طراحی سایت تجاری

سایت‌های تجاری به نوعی ابزار منحصر به فردی هستند؛ که برای ارائه و ارتقای تجارت شما به وجود آمده‌اند. با استفاده از طراحی سایت تجاری، می‌توان جریان اطلاعات را تنظیم و فرآیندهای تجاری را ارتقا بخشید.

اهداف طراحی سایت تجاری

  • ایجاد و افزایش تعامل بین مشتری و صاحب فروشگاه
  • منطقی سازی عملکرد کسب و کار
  • افزایش تعداد مشتریان
  • ارائه‌ی خدماتی برای متقاعد کردن مشتریان به منظور جذب و خرید
  • جلب اعتماد و ثابت کردن شایستگی و با تجربه بودن در بازار هدف

سایت‌های تجاری با کمک گرفتن از سیستم‌های پرداخت الکترونیک، این امکان را فراهم می‌کنند که افراد بدون نیاز به خروج از منزل، به خرید کالا و خدمات بپردازند.

بیزینس‌ها با استفاده از سایت تجاری، به ارائه‌ی خدمات خود و تبلیغات آنلاین در جهت جذب مشتری می‌پردازند. بازدید کنندگان سایت، قبل از برقراری تماس تلفنی با شرکت، به بررسی وب سایت مشغول می‌شوند تا از خدمات و محصولات مورد ارائه، اطلاعات کسب کنند.

آن‌ها در تلاشند تا بهترین شرکتی که نیاز‌های خاصشان را برطرف کند، پیدا کنند. در این مسیر، بازدید کنندگان می‌خواهند تا از تخصصی بودن خدمات و محصولات و بالا بودن کیفیت آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

شما با ارائه‌ی نمونه کارها، توصیفات مشتریان، ارائه‌ی مقالات و اطلاعات مناسب و … می‌توانید به بازدید کنندگان کمک کنید، تا از کیفیت و تخصص شما مطمئن شوند.

طراحی سایت سرگرمی

طراحی سایت سرگرمی

سایت‌های سرگرمی مبتنی بر ارائه‌ی خدمات تعاملی و اطلاعاتی برای سرگرم کردن بازدید کنندگان اینترنتی است. از جمله مواردی که عمومادر سایت‌های سرگرمی مشاهده می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انیمیشن
  • تصاویر
  • بازی‌های آنلاین
  • اتاق گفت و گوی تعاملی
  • گالری عکس
  • فیلم
  • نقاشی

اهداف طراحی سایت سرگرمی:

گرچه هدف از طراحی چنین سایت‌‌هایی بسیار متفاوت است اما به طور کلی می‌توان هدف طراحی سایت سرگرمی را جلب نظر بازدید کنندگان با استفاده از جلوه‌های انیمیشنی، خدمات تعاملی و موضوعات جذاب دانست.علاوه بر آن فردی که صاحب یک سایت سرگرمی است، می‌تواند از طریق تبلیغات هدفمند، از سایت سرگرمی، کسب درآمد و سود داشته باشد.گرچه مهم‌ترین عناصر یک سایت سرگرمی وجود خدمات تعاملی مانند اتاق گفتگوی آنلاین میان اعضا است، اما از دیگر اهداف این سایت‌ها، می‌توان به وجود اطلاعات سرگرم کننده مانند مجلات آنلاین، اخبار ورزشی، انواع هنرها، اخبار افراد مشهور دنیا، موضوعات طنز، پادکست، موزیک و … اشاره کرد.

ویژگی‌های اصلی وب سایت‌های سرگرمی، سهولت در جستجو، به روز رسانی مداوم و .. است. از این طرق، بازدید کننده مجاب می‌شود تا برای کسب اطلاعات جدید و بیشتر، مجددا به وب سایت برگردد.

طراحی سایت شخصی

طراحی سایت شخصی

در یک سایت ‌شخصی،معمولا یک فرد، به تبلیغ فعالیت مورد نظر یا تخصص خود می‌پردازد. این شخص ممکن است عکاس، ورزشکار، هنرمند، موسیقی‌دان و … باشد.

سایت شخصی یک فرصت عالی برای معرفی، ارتقا و گسترش تجارت، استعداد و یا تخصص افراد است. مواردی که مومولا در یک سایت شخصی مشاهده می‌شوند، بیوگرافی یا اطلاعات شخصی فرد و همچنین اطلاعات درباره‌ی انواع خدماتی که فرد صاحب وب سایت ارائه می‌دهد، می‌باشد.

اهداف طراحی سایت شخصی:

  • ارتقا فعالیت شخصی
  • یافتن حامی مالی برای انجام امور خاص

در برخی مورد از یک وب سایت شخصی برای ارائه‌ی نمونه کار هم استفاده می‌شود.

طراحی سایت نمونه کار

طراحی سایت نمونه کار

این نوع وب سایت‌ها، به نوعی نمایشگاهی از نمونه‌ کارهای انجام شده توسط یک فرد و یا یک گروه است. این افراد یا گروه‌ها ممکن است شامل هنرمندان، عکاسان، طراحان، مدیران وب سایت و … باشد.عنصر اصلی چنین وب سایت‌هایی گالری موجود از کارهای انجام شده است. سایت نمونه کار، پروژه‌ای خلاقانه برای انعکاس تجربه‌ی افراد و نمایش میزان مهارت آن‌ها است.

هدف طراحی سایت نمونه کار، جذب مشتری و دریافت سفارشات، فروش آثار از پیش آماده، ایجاد ارتباطات موثر، کسب شهرت در صنف خود و … است.

طراحی وبلاگ ها

طراحی وبلاگ ها

یک وبلاگ معمولا توسط یک فرد یا گروه کوچک اداره می‌شود. وبلاگ‌ها می‌توانند برای سرگرمی، ژورنال آنلاین، دیدگاهی شخصی به زندگی یک فرد و … باشند.وبلاگ‌ها را می‌توان به آسانی و با استفاده از تعدادی سرویس رایگان مانند وردپرس آنلاین راه اندازی کرد.

نکته‌ی قابل توجه درباره‌ی وبلاگ‌ها این است که باید به طور مداوم و توسط فردی آموزش دیده و با دانش نگهداری و به روز رسانی شود.

طراحی سایت اطلاعاتی

طراحی سایت اطلاعاتی

سایت‌های اطلاعاتی، پرتال‌های بزرگی هستند که مسئولیت سازدماندهی، به روز رسانی و ادغام منابع و خدمات است.اطلاعات موجود در این پورتال‌ها محتواهای منحصر به فرد، ساختارهای پیچیده، خدمات تعاملی مختلف و … هستند که برای تعداد بسیار بالایی از بازدید کنندگان طراحی شده‌اند.

هدف از طراحی سایت اطلاعاتی، کمک به کاربر برای یافتن اطلاعات درباره‌ی موضوع خاص با ساختاربندی و سیستم سازی تمام داده‌های موجود در وب سایت است. یکی دیگر از اهداف طراحی سایت اطلاعاتی، انتقال اطلاعات مفید و خاص به مخاطب یا کاربر است.

اطلاعاتی که در این وب سایت‌ها ارائه می‌شوند جدید و قابل درک هستند. همچنین این اطلاعات به مطالب جامع دیگری مانند راهنمایی، اصلاح، نکات، دستورالعمل‌ها، اطلاعات پشتیبانی و … متصل هستند.وب سایت اطلاعاتی به عنوان راهنمای کابران در وب سایت عمل کرده و در مقایسه با گوگل، جست و جو درباره‌ی مطالب و موضوعات را بسیار ساده‌تر می‌کند.

طراحی سایت رسانه های اجتماعی

طراحی سایت رسانه های اجتماعی

سایت‌های شبکه‌های اجتماعی با ایجاد شبکه‌ای از ارتباطات بین افراد، امکان برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری تجربیات روزانه، علاقه‌مندی‌ها، عکس‌ها و …. را فراهم می‌کند. این اشخاص ممکن است خانواده، دوستان، همکاران، غریبه‌ها، آشنایان و … باشند.

هدف از طراحی یک سایت رسانه اجتماعی ممکن است شخصی یا تجاری باشد. برای یک بیزینس، هدف از استفاده از سایت شبکه اجتماعی می‌تواند کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی نیاز واقعی مشتریان باشد.

عمدتا مشاغل از شبکه‌های اجتماعی برای ارتباط مستقیم با مشتریان خود استفاده می‌کنند. با این روش می‌توانند محصولات و خدمت خود را معرفی کرده و بازخورد مشتریان را بررسی کنند.

سخن پایانی

ممکن است با مطالعه‌ی این مقاله، به فکر طراحی وب سایت ، متناسب با نیازهای خود افتاده باشید. اکنون که با مفهوم کلی و هدف از طراحی سایت‌های مختلف آشنا شده‌اید، بهتر است بدانید که اگر از ابتدا با مشخص کردن هدف و به درستی به طراحی سایت بپردازید، مزایای بسیاری عایدتان می‌شود.

از جمله مزایای طراحی صحیحِ سایت، افزایش درآمد، کاهش هزینه‌ها، امکانات نامحدود برای معرفی خدمات و محصولات و … می‌باشد.

امتیاز به مطلب
اشتراک گذاری :

زهرا مهمانپرستAuthor posts

Avatar for زهرا مهمانپرست

من زهرا مهمانپرست دارای مدرک لیسانس حسابداری هستم. از کودکی علاقه به نوشتن داشتم. طی سال‌هایی که مشغول به کار در زمینه‌ی مالی بودم، به کار ترجمه و خلاصه نویسی متون هم می‌پرداختم.زمانی که متوجه شدم پتانسیلم توی زمینه‌ی نویسندگی بیشتر از مسئله‌ی مالی هست، با یادگیری اصول و قواعد تولید محتوا یونیک، سئو، مقاله نویسی، کار با انواع قالب‌های سایت و ... مسیر شغلیم رو تغییر دادم و الان نسبت به قبل خیلی خوشحال‌تر و موفق‌تر هستم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *